maandag 8 maart 2010

in gesprek

Afgelopen week raakte ik in gesprek met iemand, Waarom ga jij elke week naar de kerk werd mij gevraagd? Tjaa dacht ik? omdat ik in god geloof in iemand die deze aarde gemaakt heeft. (tjaa dat is de basis) ja maar je hebt toch meerdere redenen om naar de kerk te gaan? ja zeg ik, ik wil graag meer leren over dit geloof, ik geloof dat ik geleid word door jezus, dat hij mij helpt op de momenten dat dat nodig is dat hij mij mooie dingen laat mee maken en altijd bij mij zal zijn, maar ik heb hier nog langer niet genoeg van geleerd dat gaat je hele leven door en daarom ga ik graag naar de kerk. Toen was ik, Maar waarom ga jij NIET? waarom heb jij niks met het geloof? Tja,.. op de momenten dat ik hem nodig had was hij er niet? hoe moet ik dan geloven dat er een god was.. er gebeuren allemaal rare dingen ongelukken gebeuren, mensen overlijden er gaat zoveel mis, bij hem is toch alles leuk en veilig daar gebeurt toch niks? Hmm wat gaan we hierop antwoorden? Ja zeg ik maar alles wat hij laat gebeuren heeft een reden, Maar waarom dan? Sorry daar kan ik ook geen antwoorden op geven, maar ik weet wel als jij hem niet in de mooie momenten gaat zien in alles wat WEL goed gaat en hem ook daarvoor dankt zou er dan niet wat veranderen?

het verbaast mij vaak bij gesprekken dat mensen die vrijwel niks hebben met het geloof dat zij alleen de nare dingen weten te noemen.. daarom hebben wij niks met het geloof word er dan volmondig gezecht.. ja denk ik dan, nu voel ik het als mijn taak om uit te leggen waarom er ook zulke dingen gebeuren.. tevens denk ik nee dat kan ik niet doen want ik kan daar geen antwoorden op bedenken. Ik ga mijn hele leven al naar de kerk ik weet niet beter, maar wat zou nou een goeie reden zijn om ook naar de kerk te komen? Ik zou graag zo pasklaar een paar antwoorden willen geven maar ik heb ze niet, het is bij mij geen gewoonte meer,.. nouja ook wel een gewoonte maar ik ga niet om de gewoonte, hoe leg je mensen nou dat soort dingen goed uit?

Dit gesprek is leuk verder gegaan en goed geëindigd,, Toch was ik niet helemaal tevreden, (zou diegene er ook zo over gedacht hebben?) zou diegene het oke gevonden hebben en er misschien ook over na gaan denken wat het eigenlijk allemaal inhoud?

Nu vandaag,, sprak ik diegene weer, Weet je wat diegene vroeg? zou ik een keer met je mee mogen? ik voelde een goed gevoel op komen! Tuurlijk mag dat!!! SUPER!! Ik was helemaal verslagen, Had ik dit nou gedaan door 1 gesprekje? diegene is er toch over na gaan denken! Hoe mooi kan het zijn! (ook dit zie ik weer als zo'n ding waarin ik geleid werd.)

Waarom vertel ik nou dit verhaal.. Een paar jaar geleden voerde ik precies hetzelfde verhaal, maar dan andersom! Ik was opzoek en heb het ook zo gevonden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten